Útmutató a keresőoptimalizált szövegíráshoz

A keresőoptimalizált szövegírás nemcsak központi elemek a SEO-nak, hanem hatalmas kihívás is az íróknak. A weboldalak tartalmának igazodniuk kell a keresőmotorok algoritmusaihoz.

Ezen felül pedig érthetően kell írnunk, hiszen az olvasóinknak érteniük és élvezniük is kell a szövegeinket. Az olvashatóságot pedig igenis rangsorolják. A lenti néhány tanácsot megfogadva azonban mindenkinek könnyebbé válhat a SEO szövegírás.


Kulcsszó kutatás

A keresőoptimalizált szövegírás első lépésének még nincs túl sok köze az íráshoz. Először ugyanis el kell döntenünk, hogy miről is szeretnénk írni. Melyik az a téma, amelyre szeretnénk, ha minket találnának meg? Használnunk kell azokat a kulcsszavakat, amelyekre rangsorolást szeretnénk nyerni. Ezért a szövegírás első lépése mindenképpen a kulcsszavak utáni kutatás kell, legyen.

A megfelelő kutatásnak három lépésből kell állnia:

  1. Készítsünk küldetésnyilatkozatot – mielőtt nekilátnánk a valódi kutatásnak, mindenképpen érdemes elgondolkodni a küldetésünkről. Ezzel emelkedhetünk ki ugyanis a tömegből. Olyan kérdésekre kell választ találnunk, mint hogy kik vagyunk mi, és miről is szól a blogunk. Mi teszi azt egyedivé? Erre mindenképpen szánjunk időt, és írjuk is le magunknak.
  2. Készítsünk egy listát a releváns kulcsszavakról – sorba kell vennünk azokat a szavakat, amelyekre szeretnénk, hogy megtaláljanak minket. Ahhoz, hogy a megfelelő szavakat vagy kifejezéseket találjuk meg, be kell férkőznünk a célközönségünk fejébe. Ki kell találnunk, hogy ők milyen kifejezéseket használnának, ha az általunk kínált termékeket vagy szolgáltatásokat keresnék.
  3. Alkossunk landing oldalakat – a kulcsszavak utáni kutatás utolsó lépése azon landing oldalak létrehozása kell, legyen, amelyeket az emberek az adott kulcsszóra megtalálhatnak. Ezeknek az oldalaknak adjunk megfelelő struktúrát is, és biztosítsuk, hogy a látogatóink navigálhassanak közöttük.

Egy blogbejegyzés megírásának három fázisa

SEO-szövegírás
Amikor eldöntöttük, hogy mi is lesz a témánk vagy a történetünk, amiről írni szeretnénk, akkor megkezdődik a valódi szövegírás, amely folyamatának három fázisa van: felkészülés, írás és javítás.

Első fázis: előkészületek

A tényleges SEO szövegírás első fázisa a szövegünk megtervezése. Mielőtt elkezdenénk papírra vetni az elképzeléseinket, hagyjunk időt magunknak arra, hogy elgondolkodjunk azon, hogy mit is fogunk írni. Eddigre már a fejünkben meg kell, legyen a téma. Azonban ez nem elég. Ugyanis tudnunk kell azt is, hogy mi a cikkünk célja, vagyis, hogy mit szeretnénk elérni vele.

Ismernünk kell a bejegyzésünk fő üzenetét. Fontos, hogy tudjuk, hogy pontosan milyen kérdést is szeretnénk megválaszolni. Kivételesen fontos, hogy tudjuk, hogy ki a célközönségünk, kit szeretnénk elérni a cikkünkkel. Illetve lényeges, hogy előre tudjuk, hogy milyen lesz a cikkünk szerkezete.

A cikkünk megtervezésének legfontosabb eleme a szerkezet felállítása. Ugyanis ha a tartalmunknak egyértelmű szerkezete van, akkor több az esélyünk egy jó rangsorolásra is a keresőmotorokban. Ugyanakkor az olvasóknak is segíthet megtalálni a cikkünk lényegi pontjait.

Második fázis: a szöveg megírása

A szöveg megírása a cikkre szánt időnk mindössze 20%-a. Azonban természetesen egy nagyon is fontos lépés. Hiszen ez elkerülhetetlen a cikk megszületéséhez. A legjobb tanács pedig, amit itt kaphatunk az az, hogy kezdjünk bele. Írjunk! Ha nehezünkre esik megírni az első mondatot vagy bekezdést, akkor írjuk le először a közepét. Sokaknak könnyebb megírni a bevezetést és az összegzést, ha már megvan a tartalom törzsszövege.

Ha valami elsőre nem tűnik jónak, akkor is folytassuk nyugodtan az írást, és majd kijavíthatjuk a következő fázisban. Hagyjuk nyugodtan, hogy magával ragadjon minket az írás heve. Azonban mindig ragaszkodjunk a szövegünk szerkezetéhez. Törekedjünk arra, hogy egyértelmű bekezdéseket írjunk, és mindent bekezdést kezdjünk a legfontosabb mondattal, majd fejtsük ki vagy magyarázzuk meg azt. Így az olvasók csupán átszaladva a cikken is tudni fogják, hogy miről szól az.

Ha úgy érezzük, hogy fáradunk vagy, hogy kezdünk elkalandozni, akkor nyugodtan tartsunk szünetet. Ez egy intenzív folyamat, amely közben mindenkinek szüksége van szünetre. Hogy ki mennyi ideig tud egyfolytában írni az a személyes különbségektől függ. Akár egy perc szünet is elegendő lehet, hogy ugyanolyan elánnal tudjuk folytatni a munkát.

Harmadik fázis: lektorálás

Az írás befejeztével kész a cikkünk első változata, amelyen javíthatunk az utolsó fázis alatt. Ez a fázis azonban sok időt vesz igénybe. Itt újra és újra kell olvasnunk a cikkünket, és ki kell javítanunk minden gyanús mondatot, nem egyértelmű kifejezést és kusza bekezdést.

Hogy mindent jól csináljunk, érdemes lassan olvasnunk és lehetőleg hangosan. Ez segíthet nekünk. De mindenképpen nagyon kritikusnak kell lennünk a munkánkkal kapcsolatban. Minden egyes mondatot felül kell bírálnunk. Biztosítsuk a mondataink nyelvtani helyességét.

Mindazonáltal az is fontos, hogy a mondataink ne legyenek túl hosszúak. De ellenőriznünk kell a bekezdéseink és az egész szövegünk szerkezetét is. Fontos, hogy minden egyértelműen következzen egymásból. Ha pedig mindennel megvagyunk, akkor érdemes visszajelzést kérni másoktól is. Megjelentetés előtt jó, ha a kollégáink közül legalább ketten elolvassák az írásunkat.

Konklúzió: a SEO szövegírás egy folyamat

A szövegírás sokkal jobban megy, ha pontosan követjük a fenti lépéseket. Ezáltal valóban biztosíthatjuk, hogy a szövegünk olyan jó legyen, amilyen csak lehetséges. Bár nem lehet mindenki természetes tehetség az írásban, a SEO szövegírás egy olyan dolog, amelyben mindenki jobb lehet némi gyakorlással.

Vélemény, hozzászólás?