Mióta beléptél a vállalkozás birodalmába, számtalanszor találhattad szembe magad azokkal (a már klisévé formálódott) kifejezésekkel, melyek szerint: a tartalom a király, vagy: elengedhetetlen, hogy a tartalmad egyedi, eredeti legyen és hasonló meglátások… de arról kevesebbet szól a fáma, hogy hogyan valósíthatod meg mindezeket a kulcsponti kérdéseket.
Ebben a cikkben azt szeretnénk, hogy jobban beleláss a tartalom-eredetiség kérdésébe. Reméljük, hogy ez a kis összeállítás hasznos lesz számodra. Akkor vágjunk is bele!
Mit nevezhetünk eredeti tartalomnak?
Az „eredeti” egzakt értelemben azt fejezi ki, hogy: a tartalmad akkor vértezhető fel az eredeti jelzővel, ha még soha sehol ezt megelőzően nem publikáltad, megfogalmazása, szövegezése pedig egyedi, nem egy „koppintott” (nem plagizált, vagyis máshonnan szó szerint átvett) formában közzétett írás.
Azonban: a digitális világ valóságában ennél kissé árnyaltabban lehet beszélni az eredetiség problematikájáról, hiszen az önmagában vett eredeti tartalommal való büszkélkedés igencsak ritkának nevezhető internet-szerte.
Inkább arról van szó, hogy egy témát másmilyen szemszögből, perspektívából világítasz meg (példaképpen egy bloggerként), eltérő véleményed van a/egy szóban forgó kérdésről, problémáról.
Abban az esetben, ha egy témáról többször kell beszélned, fontos, hogy ne ugyanolyan megfogalmazásban, ne ugyanazokat a szavakat használva fogalmazd meg és tedd közzé a tartalmat.
Szövegeredetiség és jogosultság kérdése: a weboldalakon megjelent cikkek mások által bemásolhatók, plagizálhatók… azaz nagyon csúnya szóval: ellophatók.
Ez nemcsak erkölcsi szempontból elvetendő kérdés, hanem a keresőmotorok szemszögéből is, akik nem díjazzák a plagizált tartalmakat (azáltal, hogy mondjuk valaki – nem te! – szó szerint átmásolja egy weboldalon megjelent tartalmat a sajátjáéra, könnyen árthat a hírnevének, elismertségének, és nem utolsó sorban: a keresőmotorok rangsorolásának egyaránt).
A szöveg eredetiségének leellenőrzésére vannak különféle szoftverek, amelyekkel megvizsgálhatod originális mibenlétét. Ilyen program például a CopyScape.com, vagy akár a Plag.hu szövegeredetiség-ellenőrző szoftver egyaránt.
Egyedülálló a szöveg akkor, ha nem található meg pontosan ugyanabban a formában és nyelvezettel az interneten.
Miért kulcsponti kérdés az eredetiség?
Ahhoz, hogy a Google webhely-rangsorolásának „versenyében” előkelő helyen láthasd viszont az oldalad, szükséged van a tartalomeredetiség elvének követésére.
A színvonalas tartalom egyik jellemzője éppen az eredetiségben mutatkozik meg. Amikor a Google keresőmotorjai azt észlelik feltérképezési útjuk során, hogy egy adott szöveg már indexelve van, egyszerűen figyelmen kívül hagyják és tovább folytatják felderítésüket.
Amennyiben ugyanazon webhely több oldalán, aloldalán fellelhető ugyanaz a tartalom, ez nagy mértékben befolyásolja az adott webhely alulteljesítését, keresési szempontból értéktelenné válását, devalválódását.
Egy jól futtatott közösségi oldalakon futtatott marketing-kampányhoz elengedhetetlen velejáró a kimagasló tartalommal való rendelkezés. Ha nagyszerű és eredeti tartalommal tudsz előállni egy ilyen online kampány során, már jól startoltál és nagyobb eséllyel várnak rád pozitív eredmények.
Egy ilyen „reklámhadjárat”, termék/szolgáltatás-ismertető akció, közösségi média-marketing sikeressége nagyban befolyásolja a vásárlószerzés folyamatát (remek tartalmaddal kelted fel potenciális vevőid figyelmét, fordítod tekintetüket a márkád felé, majd teszed őket lojális és elégedett vásárlóiddá).
Hogyan hozhatsz létre eredeti tartalmat?
Nehéz kérdés? Igen. Főképpen azért, mert teljesen eredetinek minősíthető tartalmat igen nehéz feladat teljesíteni digitális (és nem csak) berkekben.
Azonban mégis akad néhány tipp a tarsolyban, hogy ezt a tartalom-előrukkolási procedúrát kicsi könnyebbé, gördülékenyebbé tegye, hogy támpillérként szolgálhasson neked, amikor nekilátsz egy újabb szöveg megírásába. Íme néhány tipp, vagy ötlet „mankó” az eredetiszöveg-kihívás a teljesítésére:
Habár a téma (nagy valószínűséggel) nem lesz eredeti, mert mások is felvetették már, azonban a megközelítés, a nézőpont, az aspektus nagy eséllyel lehet eredeti… ne habozz megmozgatni, akcióra szólítani a saját kreatív „puttonyodban” rejlő kis morzsákat, mert (ötlettől függően) nagy eséllyel megduzzadhatnak.
Gyarapítsd a mondandódat saját vélemény beiktatásával is. Ekkor képbe kerülhetnek az egyéni tapasztalatok, vélemények, benyomások egy termék vagy szolgáltatás kapcsán (bármiről is legyen szó).
A tartalomírásban éppen olyan hatékony lehet a „teremtő/serkentő/produktív gazda” kifejezés, mint a gazdálkodás területén (lásd példaképpen az ártéri gazdálkodás nagyszerű példáját), hogy tulajdonképpen egy tartalmat ne csak újraírj, hanem tegyél hozzá valami extrát, valamit plusz meglátást, amely megnöveli értékét.
A hozzáadott érték, lehet a nyelvezetben, a megfogalmazásban, esetleg a tapasztalati forrásból „kibuggyanó” és ebből gyarapított véleményezésben egyaránt.
Mi nevezhető értékelhető tartalomnak a keresők szempontjából?
Habár tartalomnak nem csupán a tradicionális szöveg nevezhető, hanem a videó, a kép, a grafikonok, a hanganyagok egyaránt, mégis a keresőmotorok a szöveget tudják leellenőrizni (és ezzel együtt rangsorolni, osztályozni, indexelni egyaránt).
Hogyan optimalizálhatod tartalmaidat a közösségi médiában?
1.Az olvasóid, követőid számára tedd könnyen elvégezhető műveletté a tartalommegosztást
Vállalkozóként már tudhatod, hogy a közösségi médiában való megjelenésed már nem csupán egy tanács, hanem egy erős javaslat, hiszen nagymértékben növelheted terméked/szolgáltatásod ismertségét, sokat tehetsz népszerűsítése céljából. Ennek egyik alapfeltétele, hogy az ezeken a felületeken megjelenítésre szánt tartalom megosztható legyen.
2. Használj képeket a szöveg mellé
A szöveg tartalmához illeszkedő illusztrációk megosztásra csábítóak lehetnek (természetesen a kép nem helyettesíti a szöveg minőségét, hanem tovább növeli esztétikai értékét).
3. Használj meta leírásokat
Ezzel a mozzanattal, szöveg-esszenciával (kivonattal) kelted fel olvasóid figyelmét. Ez a vibráló színes lámpa, amely arra ösztönzi a látogatóidat, hogy a szövegre kattintva tovább informálódjanak.
Google-küldetés és szöveg-originalitás
Ahhoz, hogy ténylegesen megértsd miről is szól valójában a szöveg-originalitás (eredetiség) kérdése, érdemes egy kis kitérőt tenni a Google-misszió megértésére is.
A Google küldetése (dióhéjban) abban nyilvánul meg, hogy az interneten böngésző emberek számára eredeti, hasznos, értékes információkkal tudjon szolgálni.
Tehát annak elérése érdekében, hogy a Google rangsorolja a weboldalad, egy olyan hozzáadott információs értékkel kell bírnia a tartalmadnak, ami sehol másutt nem található meg az internet weboldalai között (téma lehet azonos, azonban a kérdés, a szöveg-attitűd, a vélemény, a tapasztalatból kiinduló nézőpont stb. viszont nem).
Ha sikerül előrukkolnod egy eredeti és vonzó tartalommal, voltaképpen a legjobb módszerét választottad annak, hogy a webhelyedre csábítsd az olvasóidat.
Esélyt kapsz arra, hogy „villogj” (a szó legnemesebb értelmében) a szaktudásoddal, hogy „lehengereld” az olvasóidat, hogy megbéklyózd, „megbűvöld” őket és viszont-látogatóvá, potenciális ügyfelekké formáld őket.
A vásárlók is az eredeti tartalomban látnak fantáziát
Hiába van egy remek terméked, szolgáltatásod, amellyel könnyebbé, jobbá, szebbé és boldogabbá tehetnéd vásárlóidat, ha nem tudod felhívni potenciális ügyfeleid figyelmét, és vásárlásra ösztönzni őket.
Ehhez szükséges a reális alapokra épülő, tisztességes szándékú, nagy szakértelmet sugalló értékes és érdekes tartalom-közvetítés.
Egy 2014-es marketing-felmérés szerint (lásd itt) a látogatók több mint fele nagyobb eséllyel válik vásárlóvá, ha meggyőző, érdekes, releváns és eredeti tartalmat olvas.
Az eredetiség (az eredeti tartalom esetünkben) egyben minőség- és értékközvetítő szerepet is magára ölt, meggyőzi olvasóit arról, hogy a közzétevő cég nagy szakértelemmel, jártassággal rendelkezik, felkelti a bizalmat és vásárlásra ösztönzi a tartalommal szembesülő személyeket.
Eredeti tartalom = esély a webforgalom növelésére
A keresőmotorok a több helyen megjelenített (ha eredeti tartalomról van is szó) tartalmat büntetik, csökkentik a keresési eredményeket és a webforgalmat egyaránt.
Az eredeti egyben érdekes is (ha nem egyébben: másságában, eltérőségében). Céged üzenetét olvasóid (potenciális vásárlóid) felé több szöveges tartalom formában „csomagolva” megteheted, így: blogbejegyzésben, e-könyv formában, információs cikkben stb. egyaránt.
Az írott tartalom fontos
Igaz, hogy a videók egyre népszerűbbek, mégsem tudják háttérbe szorítani, sem kiküszöbölni az írott formában megjelenített tartalmak fontosságát. Miért nem? Ennek számos oka van.
Többek között az, hogy a legtöbb olvasó előtérbe helyezi az olvasás útján szerzett információkat (ráadásul egy jól megszerkesztett, könnyen áttekinthetővé tett tartalom a folyamatot még egyszerűbbé, gördülékenyebbé teszi, főként abban az esetben, ha a látogatónak most csak arra van ideje, hogy „átfusson” a szövegen és leszűrje a lényeges információkat egy termék/szolgáltatás vonatkozásában).
Egy jól megírt cikk tehát rövidebb idő alatt tudja átadni a szükséges információkat az olvasók számára. A keresési (böngészési) folyamatot tovább könnyítik a jól megírt és világos (lényegre-törő) fejlécek, a tömör bekezdések, a szöveg-kiemelések.
Az olvasás egyre népszerűbb
Elegendő ehhez itt arra a tényre kitérni, mely szerint 2017-ben a felmérések szerint 1,9 százalékkal nőtt a nyomtatott könyvek értékesítése (további információkat ennek kapcsán itt olvashatsz).
Az olvasás nem megy ki a divatból (nem hiába került a webbirodalom trónjára a tartalom, köztük a szöveges tartalom…).
A szöveg segít kiépíteni és fenntartani a kapcsolatot követőiddel
Az írott tartalom a sikeres marketingfolyamat minden területén jelen van, hiszen mind a márkaismertség, mind pedig a márkahűség és -elkötelezettség kampánya során főszerephez jut.
Segít aktív módon interakcióban lenni az ügyfelekkel, erősíteni a pozitív márkaképet, ugyanakkor folyamatosan emlékeztetni az olvasóidat, és meggyőzni őket a szakértelmedről.
Szólj hozzá