Az online szövegírás egy tanult készség. Fontos, hogy ne csak azt tudd, hogy mit hogyan kell csinálni, hanem azt is, hogy mit nem szabad csinálni, hiszen néhány komolyabb hiba akár a pénzedbe is kerülhet.

Lássuk tehát, hogy melyek azok a hibák, amelyeket kerülni kell, ha büszkék szeretnénk lenni az írásunkra!

1. Homályos célkitűzés

Ahhoz, hogy eljussunk valahová, tudnunk kell, hogy merre is tartunk. Épp ezért mikor nekikezdünk az írásnak, szükségszerű, hogy legyen egy célkitűzésünk is, melyhez aztán alkalmazkodnunk kell. Minden szavunknak, sorunknak, mondatunknak és bekezdésünknek azon kell ügyködnie, hogy elérje azt a célt. Ez pedig nemcsak az olvasóknak nyújt nagyobb élményt, de minket is segít abban, hogy értékes tartalmat alkossunk.

2. Nincs meghatározott célközönség

Lehetetlen értékes és produktív tartalmat gyártani, ha nem tudjuk, hogy kihez beszélünk. A célközönség meghatározása az egyik legfontosabb dolog a szövegírás során. Sőt, a célközönség segítségével a szövegek sikerességét is le tudjuk mérni.

3. Szövegírás szándék nélkül

Nem számít, hogy mi a szándékunk a szövegünkkel, a lényeg, hogy mindig a célunk felé haladjunk vele, és ezzel a céltudatossággal haladjunk végig az egész szövegünkön. Ez segít megadni a szöveg struktúráját is, a szem előtt tartott cél, pedig segít egy olyan írást kialakítani, mely az olvasó számára is végig informatív lesz.

4. Szervezetlenség

Ha az olvasók nem tudják meghatározni, hogy a szövegben mi a fontos és mi nem az, akkor el vagy süllyesztve. Ezért a fontosabb elemeknek, lényegi részeknek mindig elsődleges vagy központi helyen kell szerepelniük.

5. Terjedelmes, tagolatlan törzsszöveg

Igyekezzünk a szövegeinket mindig kisebb részekre tagolni ahelyett, hogy egy folyamatos szövegáramlatot adnánk át az olvasóinknak. Ez ugyanis gyorsan unalmassá válik, és a legtöbben azonnal abba is hagyják az olvasást. Használjunk központozást és megfelelő tagolást ahelyett, hogy túl sok információt akarnánk átadni az olvasóinknak.

6. Szaknyelv

Senki sem szereti a szaknyelvet. Az csak akkor működik, ha egy nagyon specifikus rétegnek gyártunk szöveget. Azonban, ha minél szélesebb körben szeretnénk elérni az embereket, és a minél nagyobb érdeklődés elérése a célunk, akkor igyekezzünk kerülni a szakzsargont.

7. Hitelesség hiánya

Ne tedd tönkre a hitelességedet azzal, hogy ellenőrizetlen vagy valótlan információkat osztasz meg a szövegeid által! Az olvasok nem buták, és rengeteg módon le tudják ellenőrizni az általad állítottakat. Mindig ellenőrizzük az állításainkat, ha azt szeretnénk, hogy megmaradjon a hitelességünk, és az olvasóink mindig minőséges és értékes tartalmakat kapjanak tőlünk.

8. Zavaró linkek

Bár a linkhasználat hasznos lehet, de a helytelen használatuk már inkább csak zavaró. A leggyakoribb hiba a túl sok link használata, mely teljesen elvonja a figyelmet a tartalmunkról. Takarékoskodjunk inkább a linkekkel, és ágyazzuk be inkább azokat a forrásokba és a releváns információkba. Ez vonatkozik továbbá a képekre, megosztó gombokra és a többi plusz tartalomra is.

9. Rövid szövegekre való állandó támaszkodás

Bár a rövidebb szövegeknek is van helyük az online szövegírásban, de bizonyítottan jobban teljesítenek a valamivel hosszabb tartalmak (ez 1000 karakternél többet jelent). Bár természetesen a hosszabb szövegek megalkotása több időt is igényel, de segíteni fog kiépíteni az online jelenlétedet, és az akár az iparág vezető egyéniségévé is tehet.

10. Túl kényelmesnek lenni

Vékony a vonal a barátságos és a megközelíthető között. Ha pedig átlépjük ezt a határt, akkor már nem fogunk többé profinak tűnni. Így hát legyünk társalkodók, ott ahol lehet, de ne hagyjuk, hogy a professzionalizmusunk menjen ennek a kárára.

11. A „miért” hiánya

Ha valamit kérünk az olvasóinktól vagy valamire biztatjuk őket, akkor egy jó indokot is kell nekik adnunk hozzá. Bebizonyított, hogy egy utasítást, amelyhez indokot is társítanak, sokkal többen végrehajtanak, mint azokat, amelyek mellé nem adnak okot.

12. Negatívitás

Ha a témánk negatív, még akkor is lehet pozitív szemszögből írni róla. Például ne arra figyeljünk, hogy mit nem szabad csinálnia valakinek, hanem arra, hogy mit tehet azért, hogy jobb legyen, mit tegyen azért, hogy elkerülje a hibákat.

13. Kizárólag önmagunknak való írás

Persze az embernek szeretnie kell azt, amit ír, de ha ez odáig fajul, hogy csak magunknak írunk, akkor elszalasztjuk a lehetőséget, hogy segítőkészek és értékesek legyünk az olvasóink számára. Meg kell, találjuk az egyensúlyt a saját szándékaink és a célközönséghez való írás között.

14. Túlzottan értékesíteni akarunk

A túlmenően értékesítői tartalmak korszaka már leáldozott. Az olvasók ma már inkább intelligens, értékes és érdekes írásokat várnak, melyek segítenek nekik információkat gyűjteni, majd döntéseket hozni. Így ha túl erőszakosak vagyunk, és egyre csak az értékesítői üzenetet szeretnénk lenyomni az olvasóink torkán, egykönnyen maradhatunk olvasók nélkül.

Bár a felsorolás most véget ér, de az elkövethető hibák még messze nem. Ide tartozik ugyanis a túlzott bőbeszédűség, vagy éppen a kérések elhanyagolása, hiszen az olvasóknak mindig további instrukciókat kell adni. Hiba még, ha nem szentelünk elég figyelmet a címeinknek, hiszen míg a legtöbben azokat elolvassák, a törzsszöveget már nem biztos, így a címnek valóban arra kell ösztönöznie az olvasót, hogy tovább olvasson. Nem szabad továbbá túlbonyolítani az egyszerű témákat, vagy éppen túlzottan leegyszerűsíteni a bonyolultakat.

Az online szövegírás hibáinak számítanak az egyes hívószavak és a számok használatának az elhanyagolása, hiszen ezek mind ösztönzik az olvasót akár az olvasásra, akár a további tevékenységre, továbblépésre.

Ha ezekre mindre odafigyelünk, akkor már-már biztos a sikerünk. Ha figyelünk arra, hogy elkerüljük ezeket a hibákat, azzal biztosíthatjuk, hogy az online szövegeink jól szerepeljenek, és az olvasók mindig visszajárjanak hozzánk.

Leave a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

10 + nyolc =